Fit Together - Fittogether.com.tr
Beslenmede Glisemik Endeks Neden Önemlidir?

Glisemik endeks, tüketilen besinlerin kandaki şeker seviyesinde yaptığı değişiklikleri ölçmek için kullanılan bir sistemdir.

Sindirim süresi çok kısa olan, kana çok hızlı sürede karışan ve kandaki şeker seviyesini çok kısa bir zamanda, çok fazla yükselten gıdalar, glisemik endeksi yüksek gıdalar olarak adlandırılır. 

Glisemik endeksi yüksek gıdalar alındığında, 

 Bu gıdalar çok hızlı bir şekilde emilir ve kan şekeri çok hızlı bir şekilde yükselir.
 Yüksek kan şekeri, pankreasın çok fazla insülin salgılamasına ve kan şekerinin bir kısmının depo edilerek azaltılmasına sebep olur.
 Salgılanan insülin sonucunda, kan şekeri yağ olarak depolanır ve kan şekeri seviyesi düşer.
 Kan şekerinin hızla düşmesine karşılık, insülin seviyesi daha uzun süre yüksek seviyede kalır.
 Kan şekerinin düşmesi ise açlık duygusuna ve daha fazla yemeğe sebep olur.


Glisemik endeksi yüksek gıdalar genelde şekerli gıdalardır. Bu gıdaların, glisemik endeksi düşük gıdalar ile birlikte tüketilmesi faydalıdır. Önemli olan bir öğünde yenilen gıdaların ortalama glisemik endeksidir. 

Düşük Glisemik Endeksli Gıdalar: Glisemik endeksi 55’ in altında olan gıdalardır. Bu gıdalar kandaki şeker seviyesini yavaş yavaş yükseltir. Kişilerin daha uzun süre tok kalmalarını sağlar. Ve kişinin şeker seviyesinin çok hızlı bir şekilde düşerek, şeker yeme krizine girmesine önler.

Düşük Glisemik Endeksli Gıdalar:Yağsız süt ve süt ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler, kurubaklagiller, kuruyemişler, elma, portakal, şeftali gibi meyvelerdir.

Orta Glisemik Endeksli Gıdalar: Glisemik endeksi 55-70 arasında olan gıdalardır. Bunların kan şekeri seviyesinde sebep oldukları yükselme, orta seviyededir. 

Orta Glisemik Endeksli Gıdalar: Müsli, tam buğday unundan yapılmış makarna, esmer pirinç, muz (ham), mısır.

Yüksek Glisemik Endeksli Gıdalar: Glisemik endeksi 70’ in üzerinde olan gıdalardır. Bu gıdalar yenildikten kısa bir süre sonra tekrar yemek yeme ihtiyacı duyulur. Bu gıdaların beslenme sistemindeki oranı azaltılmalıdır.

Yüksek Glisemik Endeksli Gıdalar: Beyaz ekmek, patates, kornflakes, pirinç, şeker ve şekerli ürünler, muz(olgun), karpuz, işlenmiş meyve suları 

Glisemik endeksi düşük gıdalar ile beslenmek, kan şekerinin düzenlenmesine, kan yağlarının dengelenmesine, kalp hastalıkları ile Tıp 2 Diabet riskinin azalmasına ve zayıflamaya yardımcı olur. Bu nedenle glisemik endeksi düşük gıdaların daha fazla tüketilmesi sağlık açısından daha faydalıdır.