Fit Together - Fittogether.com.tr
Ev Dışında Sağlıklı Beslenmenin Kolay Yolları

Diyet yaparken veya sağlıklı beslenme biçimini benimsemiş olanlar için evde yemek hazırlamak kuşkusuz daha kolaydır. İçine koyulan malzemeler, yağ ve tuz miktarını kendimiz ayarladığımız için planımıza sadık kalmak kolaylaşır. Ancak arkadaşlarla yemek ortamlarında sosyalleşme, özellikle çalışanlar için yemekli toplantılar, açık büfe kahvaltılar vs. gibi ev dışında yemek yemeyi gerektirecek durumlar  fazlasıyla ikilem yaratmaktadır.

Bazı kişiler diyetten tamamen koparak restoranlarda yağ , kalori miktarını ayarlayamaz ve gereksiz besin alımı gerçekleşir. Bazıları ise sosyal hayatını kısıtlayarak diyete konsantre olmaya çalışır. İkisini de ortak noktada birleştirmek gerekir. Sosyal hayatın içinde sağlıklı beslenmek de mümkündür.

Restoranlarda sağlıklı seçimler yapabilmek için öncelikle besin gruplarını tanımak gerekir. Genel olarak bakılırsa tabakta protein, sebze, tahıl ve süt grubundan dengeli şekilde besinler bulunmalıdır. Tabağı göz kararı ortadan ikiye böldüğümüzü düşünelim; bir yarısında sebze grubu (salata,sote sebze vs.) diğer yarısında protein grubu (et,tavuk,balık) ve tahıl grubu (ekmek, çorba, tam buğday makarna) bulunmalıdır. Tabağın yanında ise süt grubundan (yoğurt,ayran,cacık) bir besin bulunabilir.

Genel anlamda besin gruplarını tanımanın dışında restoranlarda yanlış seçime itecek durumlardan  kaçınmak için bazı ipuçları;

  • Gününüzü planlamakla işe başlayın. Eğer akşam yemeğinde dışarda yenilecekse öğle yemeğinde hafif bir tercih yaparak dengeleyebilirsiniz.
  • Dışarıda yenilecek yemekten 1-1.5 saat önce ara öğün yapmayı ihmal etmeyin. Beyaz peynirli tost veya meyve+süt gibi ara öğünlerle ana yemekte besinlere saldırmayı engelleyecektir.
  • Izgara veya buharda pişmiş ya da haşlanmış yiyecekleri tercih edin. Buharda pişirilmiş veya ızgara edilmiş sebzeler, balık, tavuk, et iyi birer alternatif olabilir.
  • Yemeğe başlarken ekmek-zeytinyağı/tereyağı ikilisinden uzak durun. Yemek boyunca daha fazla kalori tüketmenin ilk hazırlıkları yemekten önce yapılan bu küçük servis ayrıntılarıyla başlar.
  • Yemeğe çorbayla başlayın. Çorba daha az kalori kazanmanın ve yemeği uzatmanın, doygunluk duygusunu daha erken yakalamanın iyi bir alternatifidir.
  • Restoranlarda yemeğin içeriğini sorgulamaktan çekinmeyin. Yağda kızartılmış, panelenmiş,  mayonezli veya kremalı soslarla hazırlanmış et/tavuk/balık yemekten uzak durun.
  • Salata siparişi verdiğinizde içinde sos varsa yanında getirmelerini isteyin ve az miktarda ekleyin veya yalnızca limon-sirke-az miktarda zeytinyağı ile tatlandırmak en sağlıklısı olacaktır.
  • Tabakta ana yemeğin yanında gelen patates, pilav, makarna gibi yiyecekleri bol yeşil salata, sote sebze gibi alternatiflerle değiştirmelerini talep edin.
  • Özel durumlarda örneğin pizza yemek durumunda olduğunuz zamanlar ise genelde pizzanın porsiyonu çok büyük olduğu için yanınızdakilerle paylaşarak porsiyonu ve gereksiz kalori alımını azaltın.
  • İçecek olarak süt grubunu tamamlayacak ayran tercih edebilirsiniz. Bunun dışında en güzel içecek tabii ki su veya sade soda olacaktır.